evan-kirby-263913_edited.jpg

Somatic Experiencing®

 

Peter Levine methode

De Somatic Experiencing® methode vormt de basismethode waarmee ik werk. Dit is een lichaamsgerichte methode voor het afvoeren van opgebouwde stress en traumaverwerking. Omdat de effecten van stress en trauma in je lichaam opgeslagen liggen, is alleen praten vaak niet genoeg voor een blijvend herstel. Somatic Experiencing® betekent letterlijk ‘lichamelijke ervaring’ en richt zich op de effecten van stress en trauma in je lichaam.

We hebben een zelfregulerende vermogen
Ons lichaam heeft van nature het vermogen om vanuit spanning naar ontspanning te bewegen. Deze natuurlijke ‘heen en weer’ (pendel) beweging is een zelfregulerende capaciteit die het lichaam helpt spanning en stress af te voeren. De conditie waarin deze ‘pendel’ beweging functioneert, bepaalt de grootte van je veerkracht.
Stress en trauma gerelateerde klachten ontstaan onder andere doordat deze regulerende heen en weer beweging geblokkeerd is geraakt, waardoor de afvoer van spanning vastloopt. De opgehoopte spanning blijft dan in je lichaam opgeslagen wat vervelende klachten (PTSS symptomen) met zich meebrengt.

Werkwijze
Tijdens de sessie zitten we beiden op een stoel. We verplaatsen de aandacht naar je zintuiglijke (lichamelijke) ervaring in het moment en kijken hoe trauma zich manifesteert in jouw lichaam. En we onderzoeken wat nodig is om de vastgelopen spanning alsnog af te voeren.

We bewegen bewust en op gedoseerde wijze ‘in’ en ‘uit’ de spanning en bootsen zo de natuurlijke pendelbeweging van het lichaam na om de vastgelopen spanning alsnog af te voeren. En kijken daarbij waar je lichaam de zelfregulerende functie weer oppakt.

Omdat je pas ‘uit’ de spanning kan bewegen als je toegang hebt tot gevoelens van ontspanning richten we ons op bewustwording van jouw interne en externe hulpbronnen. Deze hulpbronnen ondersteunen je verwerkingsproces.

Daarbij kan het zijn dat een (vecht/vlucht) beweging die ‘toen’ (tijdens de heftige gebeurtenis) niet gemaakt kon worden, alsnog kan worden afgemaakt. 
Na elke, meestal subtiele ontlading (afvoer van spanning) ervaren mensen vaak een afname van hun stress-symptomen en zo kan geleidelijk de rust in geest en lichaam terugkeren.